Een actuele en urgente vraag

Wat zouden de gevolgen zijn van een langdurig in toenemende mate gebrekkig onderwijs? – Natuurlijk, als het over mensen gaat, menselijk handelen en menselijk bewustzijn, is oorzaak-gevolg denken misplaatst. Maar de gevolgen van decennia van gebrekkig onderwijs zien wij overal om ons heen.

Wat zou het betekenen wanneer jongvolwassenen:
- met zin in het leven en de wil om te leren de wereld van de volwassenen betreden;
- een idee hebben van wat het betekent ‘mens’ te zijn en te weten dat dit mens-zijn niet afhankelijk is van ras, geloof, gender - of wat dan ook;
- een innerlijk gevoel hebben voor wat recht en wat krom is;
- kennis en begrip van de geschiedenis zouden hebben?

Nou ja, er valt nog wel meer te noemen. Maar zijn dit niet de kwaliteiten die in de jonge jaren van een mensenleven gestimuleerd zouden moeten worden?

Zodoende is dit een cruciale en urgente vraag: wanneer scheppen wij voor het onderwijs de ruimte waarin degenen die er werken dat kunnen doen op basis van hun ervaring en kunde, en daarbij niet langer gefrustreerd en belemmerd worden door inmenging van de overheid of de economie?

(jh)