Koersvast

Het is nog maar een paar jaar geleden dat grote bedrijven de mond vol hadden van duurzaamheidsdoelen en duurzaamheidsstrategieën inzetten die maar liefst tot in 2050 reikten. Inmiddels laten veel bedrijven, waaronder ook grote olie- en gasgiganten als ExxonMobil, Shell en BP, hun duurzaamheidsdoelen stukje bij beetje los. Dat is wat de aandeelhouders willen.

Het wekt geen verbazing. Aandeelhouders gaan voor winst – en niet voor langetermijndoelen. Maar toch, zou déze vraag niet eens aan de orde mogen komen: wie bepaalt eigenlijk de koers van een bedrijf?
In de praktijk is dat de aandeelhouder. Maar op grond waarvan? Weet de aandeelhouder hoe je een bedrijf moet leiden? Beschikt de aandeelhouder, omdat hij aandeelhouder is, over de kwaliteiten die nodig zijn om een bepaald bedrijf te leiden? Dat lijkt niet per se logisch…
Doorgaans beschikt de aandeelhouder over twee zaken: een verlangen naar rendement en een ‘bewijs van mede-eigenaarschap’ met de daarbij behorende zeggenschap. Die combinatie is echter geen waarborg voor een verstandige bedrijfsstrategie, laat staan voor een gezonde economie of een samenleving waar het voor ieder goed toeven is.  

(jh)